Blog





Een winterdip voorkomen: hoe doe je dat?

donderdag, 8 december 2011 - 10:04

Door Mariska Media

Zoals bij veel dingen is voorkomen beter dan genezen. Zo geldt dat ook bij een winterdip. Niemand zit te wachten op symptomen als langdurige vermoeidheid, vreetbuien, somberheid, prikkelbaarheid, een lager libido en concentratieproblemen. Zorg dus dat je er op tijd bij bent en neem nu actie, zodat je de wintermaanden energiek en wel overleeft.

"Sinds ik een half jaar geleden bij Gugelot Personal Training actief ben gaan trainen, heb ik duidelijk minder last van mijn winterdip." – Frank van de Weele.


Tips om een winterdip te voorkomen

  • Ga naar buiten en maak hier een gewoonte van. Zorg dat je elke dag minstens een half uur buiten bent, het liefst als de zon schijnt. Je lichaam heeft Vitamine D nodig. Heb je een tekort aan vitamine D, dan kan dat leiden tot somberheid, vermoeidheid, depressie en zelfs tot allerlei ziekten. Zorg dus dat je de zon opzoekt, want daarvan krijg je Vitamine D. Wandel, fiets, ga hardlopen of ga Bootcampen. Start hiermee voordat de winterdip toetreedt en dus niet pas wanneer het te laat is.
  • Ga sporten, het liefst buiten. Je lichaam heeft beweging nodig, en dat minstens een half uur per dag. Van sporten krijg je energie en raak je ontspannen. Bovendien heeft het een anti-depressieve werking dankzij de stof endorfine, die bij beweging wordt aangemaakt. Kijk, dat is wat we nodig hebben!
  • Zoek in het najaar de zon op. Waarom zou je in hoogzomer de zon elders opzoeken en in het najaar hier blijven? De maanden oktober, november en december zijn ideaal om de Canarische Eilanden te bezoeken en zo de hoognodige Vitamine D binnen te krijgen. Ook Egypte leent zich prima voor een winterzonvakantie.
  • Blijf gezond eten en geef niet toe aan vreetbuien. Nog belangrijker is om regelmatig te eten. Bij een winterdip of winterdepressie is je biologische klok in de war, dus door nu al regelmaat in je eetpatroon te brengen, kun je eventuele klachten verminderen of zelfs voorkomen. Sla het ontbijt nooit over! Het ontbijt geeft aan je lichaam aan dat de dag begint, waardoor je dus in een ritme komt. Blijf af van zoet en vet troostvoedsel: je zult je er alleen maar sloom en suf door gaan voelen.
  • Sta op tijd op en zorg voor vaste slaaptijden. Ook hier kun je je ritme bepalen. Veel mensen willen in de winter langer slapen en hebben meer moeite om op te staan. Wees streng voor jezelf en sta alsnog op tijd op. Doe je dit niet, dan raakt je lichaam alleen maar meer uit balans.
  • Doe leuke dingen met vrienden en familie. Ook al is het nog zo verleidelijk om met de donkere dagen binnen te blijven, zorg dat je er regelmatig op uit trekt met vrienden of familie. Ga samen naar het bos, naar de Winter Efteling of ga lekker schaatsen. Doordat je iets leuks doet met een ander, ga je je vanzelf vrolijk voelen.
  • Ben je iemand die elk jaar opnieuw een flinke winterdepressie heeft? Wellicht is lichttherapie dan iets voor jou. Begin er op tijd mee, voordat de eerste klachten opdoemen.





  • Tags : winterdip, winterepressie, winterdip voorkomen, tegen een winterdip, personal training nijmegen, somberheid, prikkelbaarheid, lager libido, concentratieproblemen, vermoeidheid, tekort aan zon, sporten

    Er zijn nog geen reacties geplaatst

    Terug naar alle artikelen

    Laat een reactie achter

    Reageer op
    Dit artikel
    Naam *
    E-mailadres *
    wordt niet getoond
    Bericht *

    foto
    Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
    Wordt gratis lid van de lifestyleclub
    Vul hieronder je gegevens in:

    Naam
    E-mailadres


    Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






    Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd