Blog





Afvallen terwijl je slaapt

vrijdag, 6 augustus 2010 - 15:18

Slaap is een andere belangrijke factor in het onderhouden van uw emotionele en fysieke gezondheid.

Er is significant bewijs dat er een verband bestaat tussen gebrek aan slaap, zwaarlijvigheid, kanker, hart-en vaatziekten en diabetes.

Een goede nachtrust is nodig voor :
  • Cel/zenuw reparatie
  • Spieropbouw (toename groeihormoon)
  • Verhoging energieniveau
  • Verbetering kracht
  • Lekkere gezonde kleur op je gezicht
  • Goede heldere blik (letterlijk en figuurlijk)
  • Een goede spijsvertering

Studies tonen aan dat we minstens 7 uur slaap nodig hebben.

Groeihormoon
Een van de belangrijkste functies van slapen is het aanmaken van groeihormonen. Groeihormonen zijn verantwoordelijk voor groei bij kinderen en zorgen voor herstel bij volwassenen.

Afvallen terwijl je slaapt
Heb je een slaaptekort dan wordt de kans groter dat je een probleem krijgt met je gewicht. Dat komt door de hormonen Liptine en Ghreline. Deze twee zijn verantwoordelijk voor het reguleren van de eetlust en het lichaamsvet.

Liptine: Reguleert het “vol”gevoel

Ghreline: Zorgt voor het “honger” gevoel

Minder dan 5 uur slaap zorgt ervoor dat je Ghreline niveau stijgt en het Liptine niveau daalt.

Slaaptekort
Bij slaaptekort neemt ook de drang naar zoetigheid toe. Dit komt door de toegenomen cortisol waarden in het bloed. De kans op hart- en vaatziekten neemt toe.

 Slaaptekort?
  •  Geheugenproblemen
  •  Minder alert
  •  Cognitieve stroornissen
  •  Vermindert prestaties en alertheid
  •  Verzwakt immuunsysteem
  •  Chronisch slaaptekort
  •  Beïnvloedt het immuunsysteem

Tips voor een goede nachtrust:
  • Plan je work-out niet 2 uur voordat je gaat slapen
  • Zorg voor voldoende calcium, magnesium en vitamine D in je voeding
  • Zet om 10 uur de TV uit en dim het licht
  • Lees een boek in bed
Ook als je niet slaapt rust je lichaam.




Tags : slaap tekort afvallen fitness slapen tips slaapproblemen bedden

4 reacties



Reactie door Esther op 06-08-2010 - 20:23
"Goede reden om morgen een uurtje langer in mijn bed te blijven liggen, slaap je niet dan rust je wel.... :D" Reageer

Reactie door Jochem op 11-08-2010 - 11:43
"Volgens mij is de minimum aantal uren slaap toch een beetje achterhaald. Natuurlijk moet je genoeg slapen maar dit verschilt enorm per persoon. Het hangt o.a. af van je geestelijke staat. Je slaapbehoefte is nl ongeveer voor 50% voor de geest en 50% lichamelijk. Zo zijn er sprituele meesters die maar 4 uurtjes slaap nodig hebben omdat zij geen geestelijke "zaken" hoeven te verwerken in de slaap en dus enkel de paar uurtjes lichamelijke slaap nodig hebben. Bovendien is het ook belangrijk dat niet te veel slaapt: als ik meer dan 7 uur slaap ben ik de rest van de dag moe, 6-7 is precies goed. Anderen moeten weer 9 uur slapen." Reageer

Reactie door Roy op 18-08-2010 - 11:56
"Ik slaap wel 13 uur per dag, maar toch voel ik me slap en futloos!!" Reageer

Reactie door Peter op 04-12-2010 - 20:54
"Leuke info, maar wel erg algemeen en achterhaalde info." Reageer

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd