Blog





Slecht slapen is slecht voor je gezondheid. Maar wat doe je eraan?

donderdag, 26 januari 2012 - 11:00

Slaap heeft ontzettend veel invloed op je emotionele en fysieke gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen slaaptekort, obesitas, diabetes, kanker en hart -en vaatziekten. Een angstaanjagend idee voor de slecht slapenden onder ons! Onderzoek toont namelijk ook aan dat we per nacht minstens zeven uur slaap nodig hebben. Haal jij dat?

Een goede nachtrust zorgt voor:

  • De reparatie van cellen en zenuwen.
  • Meer energie.
  • Meer kracht.
  • Een toename van het groeihormoon en daardoor spieropbouw.
  • Een gezonde spijsvertering.
  • Goed in je vel zitten, en dat straal je ook uit!


Meer groeihormoon

Het is voor iedereen bekend dat slapen essentieel is voor een gezond leven. Maar wist je dat een van de belangrijkste functies van slapen de aanmaak van groeihormoon is? Groeihormonen zorgen bij volwassenen namelijk voor herstel en bij kinderen bij het groeiproces.

Vreetbuien bij slaaptekort

Als je wel eens een nacht doorhaalt of de hele nacht hebt wakker gelegen, dan herken je het vast wel: de prominente behoefte om te eten. Zelfs als je net geluncht hebt, lijk je alweer naar eten te verlangen. Zeer frustrerend als je wilt afvallen!

Maar hoe komt dit eigenlijk? Zorgt slapeloosheid dan voor meer eetlust en daardoor voor overgewicht? Het heeft inderdaad met elkaar te maken. In je lichaam zitten namelijk de hormonen liptine en ghreline. Liptine reguleert het gevoel dat je vol zit, terwijl ghreline een gevoel van honger veroorzaakt. Heb je minder dan vijf uur slaap, dan gaat het ghrelineniveau omhoog en het liptineniveau omlaag. Geen wonder dat je de hele dag trek hebt!

Een ander effect van te weinig slaap is een toename van cortisol in je bloed. Het gevolg is dat je trek vooral uitgaat naar zoetigheden (weer een nadeel als je op dieet bent). En daarmee stijgt de kans op hart- en vaatziekten.

Help! Ik heb last van slapeloosheid!

Slapeloosheid is meer dan af en toe slecht slapen. Slapeloosheid is een stoornis in het slaapritme, waardoor je soms nachten achter elkaar niet kunt slapen. Maar wat zijn de gevolgen hiervan?
  • Verlies van het kortetermijngeheugen.
  • Een mindere weerstand.
  • Je wordt minder alert.
  • Je kunt minder goed presteren.
  • Cognitieve stoornissen


Tips voor een betere nachtrust

  • Doe overdag veel dingen die je op een gezonde manier moe maken en je laten ontspannen. Voldoende beweging (twee keer een half uur per dag) is een must.
  • Zorg voor routine voordat je gaat slapen: licht uit, tanden poetsen, lezen in bed, enzovoort.
  • Laat koffie en alcohol staan.
  • Bereid je lichaam voor om te gaan slapen: 2 uur voordat je gaat slapen kun je beter niet meer sporten, tv kijken of computeren. Dim het licht en doe iets dat ontspannend werkt.

Gratis kennismakingssessie?

Wil jij graag beter slapen? Probeer dan eens meer te gaan sporten! Geef je op voor een gratis kennismakingssessie bij Gugelot Personal Training. Zo kun je vrijblijvend ontdekken of personal training iets voor je is. Bezoek de aanmeldpagina.

Fotomateriaal





Tags : slecht slapen, slapeloosheid, beter slapen, slechte nachtrust, betere nachtrust, slaapstoornis, hart- en vaatziekten, cortisol, gezondheid, dieet, afvallen, personal trainer nijmegen, slaap slecht, moeilijk slapen, niet kunnen slapen

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd