Blog





Hoe krijg je een betere weerstand? Ga het gevecht met koning winter aan!

maandag, 6 februari 2012 - 12:00

Koning Winter is dan toch gekomen. Vorst in de lucht, dikke jassen aan, dassen om en zin in erwtensoep. En nu maar wachten op de eerste griepgolf (mijn gok: let op de week na Carnaval, zeker als het koud is...).

Tijd om je weerstand eens goed op te krikken. Daarvoor heb je een goede cocktail van groente nodig.

Een betere weerstand met het ABC-tje:

Vitamine A: is belangrijk voor de werking van onze ogen, helpt tegen haaruitval, een slechte huid en slecht tandvlees.
Wortelen, andijvie, veldsla, broccoli, paksoi en spinazie leveren meer dan 120 microgram vitamine A per 100 gram.

Vitamine B1 en B2 spelen een belangrijke rol in je energiehuishouding. Ze zorgen voor de verbranding van koolhydraten en vetten en houden je zenuwstelsel in goede conditie. Groenten met veel van deze B's zijn koolrabi, pastinaak, kervel, broccoli en champignons.

Vitamine B5 zorgt voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ook zorgt het voor de vorming van enkele hormonen.
Groenten met B5: champignons, broccoli, spinazie, groene paprika's. Groene groenten in het algemeen bevatten B5.

Vitamine B6 en B12: zijn belangrijk voor je weerstand en helpt bij de spijsvertering. Ook spelen ze een rol bij de vorming van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel. Vooral B6 is in groenten te vinden. Eet dus veel prei, witte kool en broccoli om je weerstand op peil te houden. B12 zit voornamelijk in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

Vitamine C is de koning als het om je weerstand gaat. Vitamine C is een antioxidant en beschermt zo het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de cellen in het lichaam en daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan als kanker en hart- en vaatziekten. Vitamine C verhoogt onze weerstand tegen infecties en ziekten door de activiteit van de witte bloedlichaampjes te stimuleren. Veel groenten bevatten vitamine C, en daaronder veel wintergroenten.

Vitamine C
- bommen zijn paprika's, rode kool, witte kool, groene kool, veldsla, broccoli, spruiten. Andere groenten met veel vitamine C: tomaten, aubergines, spinazie, champignons, knolselderij, prei en rapen.

Vitamine D zit in zonlicht. Daarvoor moet je naar buiten. Goed excuus om eens lekker te bewegen.

Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en helpt dus bij het genezen van wondjes (winterhanden!). Bloemkool, broccoli, boerenkool en spinazie zijn rijk aan vitamine K.

Conclusie: Varieer flink met je groeten. Zorg dat je broccoli in de koelkast hebt liggen. En kom maar op met die stamppot!
Wil je geen aardappelen eten? Vervang ze door pastinaken. Meer vezels, ietwat zoeter en minder koolhydraten.

Op je gezondheid!

Fotomateriaal 1
Fotomateriaal 2






Tags : betere weerstand, hogere weerstand, weerstand verhogen, weerstand verbeteren, vaak ziek, vaak verkouden, betere weerstand met voeding, gezond eten, eten voor je weerstand, voedingsadvies nijmegen, personal training nijmegen, vitamine a, vitamine c

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd