Blog





Afvallen voor de zomer: dieet nodig?

donderdag, 5 mei 2011 - 00:00

Menige vrouw zal zich hierin herkennen: in een barre winter van sneeuw, ijzel en hagel kom je bibberend thuis van de dagelijkse beslommeringen. Automatisch grijp je naar een flinke mok chocolademelk, vergezeld van een imposant stuk chocoladetaart om op te warmen. Dan breken de eerste zonnestralen door. Opeens lijkt alles te herleven, zowel de natuur als jij. Als een duffe eekhoorn lijk je te ontwaken uit een winterslaap en alles weer zonnig in te zien. Met de intrede van warme lentedagen hijs je je energiek in je trouwe bikini – althans, dat is het plan. In het ergste geval blijft het broekje bij de bovenbenen steken. In een niet minder schokkend scenario lubbert je bleke wintervel lui over de randen van je bikini.


Op dieet?

Bovenstaand scenario is voor de meeste mensen erg confronterend. Het idee mollig of zelfs dik te zijn, maakt vreselijk onzeker. Afhankelijk van de schade kun je je minder aantrekkelijk voelen of zelfs lelijk.

Dit leidt vaak weer tot somberheid, een gevoel dat je uitstraalt. Dit zorgt ervoor dat je er juist minder leuk uitziet. Een grotere bikinimaat is geen optie, maar het idee om in het huid ige exemplaar over een zonnig strand te paraderen, vervult je met angst en weerzin. En als man wil je ook niet dat je zwembandjes over je zwembroek heenbungelen. Het is dus tijd voor actie. Gelukkig hoef je hiervoor niet op een streng dieet. Met onderstaand stappenplan lukt het vaak al om af te vallen.


Stappenplan

Met het hier beschreven stappenplan kun je – afhankelijk van het te behalen doel – heel wat vorderingen boeken. Vaak is het al genoeg om je huidige levensstijl te analyseren en op wat punten aan te passen.

1. Onderzoek waarom je niet meer in je badkleding past.


Stel jezelf een aantal vragen:

  • Heb ik te veel of te ongezond gegeten tijdens de wintermaanden (denk aan de feestdagen)?
  • Is mijn voeding gezond?
  • Is mijn leefwijze regelmatig?
  • Beweeg ik voldoende?

Door het beantwoorden van deze vragen kun je het probleem in kaart brengen. Het zou kunnen dat je relatief gezond eet, maar gewoonweg te weinig beweging hebt, of andersom. Kom je er niet uit? Dan zou je de hulp van een personal trainer kunnen inroepen. Samen onderzoek je dan het probleem en werk je naar je persoonlijke doelen toe.

2. Verander je eetpatroon

Als je wilt afvallen, is een streng dieet niet altijd nodig. Vaak boek je al resultaat door ongezonde tussendoortjes door gezondere varianten te vervangen. Dat is vaak een stuk eenvoudiger dan het volgen van een dieet.

  • Houd een week lang precies bij wat je eet, wanneer je eet en op welke tijden je naar bed gaat en opstaat.
  • Onderstreep de etenswaren waarvan je zeker weet dat ze ongezond zijn, bijvoorbeeld toetjes, frisdrank, snoep en fastfood.
  • Probeer te achterhalen of de etenswaren waarvan je denkt dat ze gezond zijn, wel echt gezond zijn. Bekijk hiervoor de labels op de producten. Ongezond zijn bijvoorbeeld verzadigd vet, zout, suiker en transvet.
  • Vervang ongezonde etenswaren door gezonde varianten. Vervang toetjes door fruit, drink water of thee in plaats van frisdrank en blijf af van kant-en-klaarmaaltijden en voedsel van de Chinees of de snackbar. Eet noten, rouwe groenten of fruit in plaats van koekjes om hongeraanvallen tussen de maaltijden door te stillen. Wil je toch een lik fritessaus op je bord? Kies dan de minst ongezonde variant door een product met het 'Gezonde Keuze'-keurmerk te kopen.
  • Kun je niet zonder ongezonde snacks? Verminder de inname door één in plaats van drie koekjes per dag te eten. Wanneer je gewend bent aan veel tussendoortjes met ongezonde suikers, dan heb je misschien een suikerverslaving. Je lichaam moet dan gewendraken aan minder suiker, waarna je suikerbehoefte zal verminderen.
  • Eet op vaste tijdstippen en sla het ontbijt NOOIT over. Het ontbijt is essentieel om de dag te beginnen en voorkomt dat je halverwege de ochtend naar een tussendoortje grijpt. Een vast eetritme zorgt voor regelmaat in je dag en in je lichaam en voorkomt dat je veel tussendoortjes eet.
  • Doe pas boodschappen nadat je gegeten hebt. De verleiding om je winkelwagen af te laden met snacks is dan een stuk kleiner.
 
3. Ga meer bewegen

Samen met gezond eten is voldoende beweging het recept voor een strak lijf. Het is juist die combinatie die tot succes leidt.

  • Kies een sport die je leuk vindt en waarschijnlijk vol zult houden. Houd je niet van sport? Vervang autoritjes door een fiets- of wandeltocht, loop naar de supermarkt en pak vaker de trap in plaats van de lift. Ga danslessen volgen of doe sportieve games op de WII.
  • Geef je op voor Bootcamp! Hier word je niet afgebeuld, maar krijg je een volledige workout in de buitenlucht. Ook kun je een paar keer per week gaan hardlopen, zwemmen of wandelen.
  • Doe aan krachttraining. Veel mensen denken bij afvallen alleen aan cardio. Ze weten niet dat krachttraining juist nodig is om tijdens het afvallen spiermassa te behouden en dat krachttraining er bovendien voor zorgt dat je ook in rust meer energie verbruikt. In de sportschool kun je onder goede begeleiding aan de juiste spieren werken, zodat benen, billen en buik weer strak worden.

4. Leef regelmatiger


Een regelmatig leven is het recept om je gezond en goed te voelen. Het is hierbij belangrijk om genoeg slaap binnen te krijgen. Heb je een onregelmatig slaapritme of haal je graag nachten door, dan kun je last krijgen van hongeraanvallen. Door op relatief vaste tijden naar bed te gaan en op te staan, is het bovendien een stuk eenvoudiger om op vaste tijden te eten.

5. Blijf volhouden

Heb je jezelf een gezonde levensstijl eigengemaakt? Probeer die dan vol te houden. Vergelijk hoe je je nu voelt met hoe je je voelde toen je ongezonder leefde. Waarschijnlijk voel je je nu een stuk energieker, aantrekkelijker en heb je zelfs een behoefte aan beweging gecreëerd. De verleiding tot ongezonde tussendoortjes is waarschijnlijk afgenomen. Volhouden is niet altijd makkelijk, maar opnieuw het hele afvalproces doorstaan al helemaal niet.




Tags : afvallen nijmegen, dieet nijmegen, recepten nijmegen, personal training nijmegen, Bootcamp Nijmegen, Nijmegen Bootcamp, afvallen, kettlebell's, hardlopen,

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd