Blog





Hart- en vaatziekten door bewegingsarmoede

donderdag, 12 mei 2011 - 00:00

Door Mariska van Dasselaar

Veel mensen die werk doen waarbij ze in één houding zitten of staan, worden erdoor geteisterd: rugklachten, nek- en schouderklachten of RSI. Doordat je de hele dag in één houding zit, verkrampen je spieren en gaan ze vast zitten. Vooral bij dagelijks eenzijdig werk, bijvoorbeeld beeldschermwerk, werk achter de kassa of lopende band, ben je een gemakkelijke prooi voor lichamelijke klachten. Ernstiger is dat ook de kans op ernstige ziekten toeneemt! Tijd dus om dit serieuze probleem van bewegingsarmoede onder ogen te zien en eens goed aan te pakken!

Bewegingsarmoede

De term bewegingsarmoede verschijnt steeds vaker in de media. Veel mensen lijden een druk bestaan van werk, gezin en een rijkelijk sociaal leven. Hierdoor is er geen tijd meer om te sporten, waardoor veel mensen te weinig bewegen. "Volgens de Nationale Norm Gezond Bewegen dient iedere volwassene in totaal minimaal 30 minuten matige intensieve lichamelijke activiteit te hebben op tenminste vijf dagen van de week," aldus de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (1). Wanneer je amper beweegt, kan dat allerlei ernstige gevolgen hebben in de vorm van lichamelijke klachten en ziekten.

Misschien denk je nu: ik val niet in die categorie bewegingsloze mensen. Ik sport toch twee keer per week en verplaats mij elke dag per fiets naar het werk!
Natuurlijk is dat goed! Maar hoeveel beweeg je eigenlijk tussen het werk door? Kunnen die momenten van beweging wel op tegen urenlang zwoegen achter een beeldscherm? Want zelfs als je regelmatig sport, kun je nog aan bewegingsarmoede lijden. De boosdoener is namelijk dat je te lang achtereen in één houding zit te werken, zonder momenten van rust en beweging.


De risico's

Onlangs werd bekend dat inactiviteit de tweede doodsoorzaak is in de westerse wereld (2). Mensen die lijden aan bewegingsarmoede kunnen last krijgen van nek- en schouderklachten, RSI, rugpijn en spataderen. Ernstiger gevolgen zijn het oplopen van hart- en vaatziekten, overgewicht en suikerziekte. Je hebt dus een grotere kans om ziek te worden en thuis te moeten blijven van het werk. Genoeg redenen dus om dat te voorkomen! Niemand zit graag ziek thuis en ook werkgevers zien je liever fris en fruitig op het werk.

Hoe voorkom je bewegingsarmoede?

Doe jij zittend of statisch werk en denk je tot de risicogroep te behoren? Zorg dan dat je er iets aan doet! Er zijn genoeg manieren om voor, tijdens en na het werk meer te bewegen:
  • Neem de fiets naar het werk in plaats van de auto of het openbaar vervoer of ga lopend.
  • Wandel elke dag tijdens de pauze, het liefst in een stevig tempo.
  • Doorbreek periodes van langdurig in een houding zitten. Neem elk half uur een micropauze door bijvoorbeeld koffie te halen, naar de wc te gaan of even met een collega te praten. Het beste is als iedereen zichzelf bedient en collega's niet voor elkaar koffie halen.
  • Zorg dat je tijdens onderbrekingen ook daadwerkelijk beweegt en niet in dezelfde houding blijft zitten.
  • Doe tussen het werk door losmaakoefeningen voor de nek en schouders. Vergeet je benen niet en beweeg ze regelmatig.
  • Vraag op je werk na wat de mogelijkheden zijn om meer te bewegen. Sommige bedrijven bieden korting op een fitnessabonnement of zijn flexibel met werktijden, zodat je in de pauze kunt gaan sporten.
  • Veel bedrijven hebben een fietsplan. Je kunt dan met korting een fiets aanschaffen, maar dan moet je er wel mee naar het werk komen.
  • De aanschaf van een tafeltennistafel kan ook wonderen verrichten. De eenmalige kosten zijn veel lager dan die van grootschalig ziekteverzuim.

Fitter en gezonder

Het zou zomaar kunnen dat je meteen de vruchten plukt van bovenstaande adviezen. Misschien voel je je fitter tijdens het werk en heb je minder last van tussentijdse dips. Dit zul je vooral merken als je in de pauze een stuk wandelt (het liefst in een stevig tempo), gaat zwemmen of hardlopen. Van sporten krijg je energie en die energie helpt je de dag door te komen.

Belangrijker is dat je bewegingsarmoede te lijf gaat. Door regelmatig zittend werk te doorbreken en even te bewegen verklein je de kans op lichamelijke klachten en ernstige ziekten. Misschien ben je iets langer bezig met een taak, maar dat is niets vergeleken met de risico's die kleven aan te weinig beweging.


Bronnen


(1) 'Gezond bewegen: begin er vroeg mee' Raad voor de Volksgezondheid & Zorg.
(2) 'Inactiviteit tweede doodsoorzaak in westerse wereld' Nu.nl.






Tags : afvallen nijmegen, dieet nijmegen, recepten nijmegen, personal training nijmegen, Bootcamp Nijmegen, Nijmegen Bootcamp, afvallen, kettlebell's, hardlopen,

2 reacties



Reactie door Janneke op 13-05-2011 - 19:25
"wat een super artikel! " Reageer

Reactie door Felix op 18-05-2011 - 15:54
"Ik denk dat ik maar wat meer ga bewegen. En natuurlijk meedoen met Nijmegen Bootcamp!" Reageer

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd