Blog





Asperges: gezond en geneeskrachtig

donderdag, 19 mei 2011 - 00:00

Het zal je niet zijn ontgaan dat het voorjaar de tijd is voor asperges. De aspegereclames vliegen je om de oren en overal is het ineens 'aspergetijd'. Zelf vind ik de asperge maar een rare groente. Hoewel ik hem het liefst in een gebonden soep nuttig, komen er bij het zien van die lange, witte stelen vooral beelden van vroeger in mij op: zo keken mijn moeder en ik altijd een tikkie benauwd als mijn oudtante de stelen in één keer naar binnen slurpte. Zelf kauwde ik er gretig op los, in de hoop dat die stelen niet in mijn keel zouden blijven steken.

Je kunt de asperge aantreffen in een weelde aan gerechten. Maar hoe bereid je asperges eigenlijk voor op de verwerking in een heerlijk smulmaal? Waarom zijn ze zo gezond en hoe geneeskrachtig zijn ze eigenlijk?


Geneesmiddel

Een van de elementen die asperges zo gezond maken, is de stof asparagine. De asperge is daarmee goed tegen onder andere hartproblemen, leverstoornissen, reuma, jicht en onvoldoende werkende nieren (1). In de antieke oudheid, toen men nog niet over moderne geneesmiddelen beschikte, werd de asperge dan ook ingezet als geneesmiddel. Daarnaast fungeerde de nogal apart gevormde stelen als ingrediënt voor een drankje dat het liefdesleven moest begunstigen.

Gezonde voeding

Wil je graag afvallen en ben je op zoek naar een veelzijdige groente? Dan is de asperge ideaal! Asperges bevatten veel voedingsstoffen en hebben een spierherstellend vermogen. Daarnaast zet je met de juiste kookkunsten iedere dag iets origineels op tafel. Hier volgt een overzicht van de voedingswaarden:


Afbeelding van Asperges.nl


Bereiding

Aangezien er zoveel recepten bestaan om asperges te bereiden, kun je het beste zelf in het online aanbod grasduinen om de leukste te ontdekken. Voordat je asperges in een maal verwerkt, is wel enige voorbereiding gewenst. De asperges kunnen namelijk niet direct in de pan.

Asperges moeten grondig geschild worden, omdat ze anders taai zijn. Hiervoor kun je een scherp mesje, een speciaal aspergemesje of een dunschiller gebruiken. Schil ze in de lengte en snijd een klein stukje af van de onderkant.

Wil je de asperges koken? De kooktijd bedraagt 8 tot 10 minuten.

Bronnen en andere websites
(1) De geneeskrachtige werking van asperges.
(2) Aspergerecepten






Tags : afvallen nijmegen, dieet nijmegen, recepten nijmegen, personal training nijmegen, Bootcamp Nijmegen, Nijmegen Bootcamp, afvallen, kettlebell's, hardlopen,

1 reacties



Reactie door Sarah op 19-05-2011 - 13:05
"Lekker, asperges! Wat een interessant artikel. Ik wist niet dat asperges zo gezond waren." Reageer

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd