Blog





Zomerspecial: snel afvallen voor de zomer! (1)

donderdag, 2 juni 2011 - 00:00

Door Mariska van Dasselaar

Het is ruimschoots lente. Het zonnetje is mild en dus ideaal om in weg te soezen. Termen als 'rokjesdag' en 'boxerdag' zijn aan de orde van de dag, alleen geldt dat niet voor jou: jij draagt liever een lange linnen broek, zodat de in jouw ogen mollige benen maar niet het daglicht hoeven zien – en andersom. Het liefst zou je de kilo's er wel af willen slaan. Waren die benen maar strak en gespierd…

Snel afvallen met simpele oefeningen en dieet recepten

Niets gaat vanzelf, dus ook niet het verliezen van kilo's. Wil je echt strak in je vel raken, dan zul je er iets voor moeten doen. In deze zomerspecial komt vier weken lang elke week een nieuwe oefening aan bod, zodat je je spieren strak traint en vet verbrandt. Hierdoor zul je in combinatie met een gezond dieet recept snel afvallen.

Slankere benen met de squat

De squat is een eenvoudige, zeer effectieve oefening om de benen te trainen. Door krachttraining verbrand je veel vet en worden je spieren strakker. En het leuke is dat dit effect zich voortzet na de training: je stofwisseling werkt sneller tijdens, maar ook na het trainen, waardoor je ook dan meer vet verbrandt.

Je kunt de squat thuis uitvoeren of in de sportschool. Het beste is om voor een lange spiegel te staan, zodat je goed je houding kunt bekijken en kunt corrigeren.

1. Sta rechtop en plaats je voeten uit elkaar op schouderbreedte. De punten van je voeten wijzen schuin opzij, in dezelfde richting als je knieën.

2. Zak door je knieën omlaag alsof je op een onzichtbare kruk gaat zitten. Zorg ervoor dat je knieën niet voorbij je voeten komen. De hoek tussen je boven- en onderbenen bedraagt 90 graden en je billen wijzen naar achteren. Zorg te allen tijde dat je rug recht is.

3. Lift eventueel je armen, zodat ze naar voren of schuin omhoog wijzen (zo train je ook je armen).

Herhalingen


Je kunt de squat op meerdere manieren uitvoeren. Gebruikelijk is om in 3 tellen omlaag te zakken en in 1 tel omhoog. Herhaal dit 12 tot 15 keer en pauzeer 30 seconden.

Wij raden voor het beste effect aan om drie setjes te doen van 12 tot 15 herhalingen, en dit om de dag. Je oefent het beste als je bij de laatste herhalingen van het laatste setje je benen voelt branden en echt hard moet werken. Voel je niet veel? Zak dan dieper in de squat en controleer of je knieën niet voorbij je voeten komen.

Een tweede manier is om in de squat te blijven zitten en er een soort uithoudingsoefening van te maken. Je zult merken dat je benen na een tijdje beginnen te branden. Het is dan de kunst om het zolang mogelijk vol te houden.

Squatten met gewichten

Uiteraard kun je er voor meer effect ook voor kiezen om gewichten te gebruiken. Tijdens de squat kun je een stang met gewichten in je nek leggen. Voer de oefening op bovenstaande manier uit en kijk welk gewicht het beste bij je past. Neem niet te veel hooi op je vork en bouw het gewicht naar kunnen op.

Een gezond recept om af te vallen

Het versterken van spieren is een uitstekende manier om een strakker lijf te krijgen. Wil je zoveel mogelijk effect en voor de zomer van die extra kilo's af zijn? Pas dan ook je eetpatroon aan. Vervang ongezonde tussendoortjes door gezondere varianten en eet bijvoorbeeld een handje noten, olijven, magere kaas en wat groente. Het beste is om ook bij de hoofdmaaltijden gezond te eten. Gelukkig bestaan er genoeg recepten waar weinig calorieën, ongezonde vetten en suikers in zitten. En om in die fijne Mediterrane sfeer te komen, raden we deze week dit recept aan:

Tian de courgette (klik hier om naar het recept te gaan)

Heb je de smaak te pakken? Doe dan mee met Nijmegen Bootcamp!

Ben je dankzij deze zomerspecial fanatiek gaan trainen? Vind je het leuk om dit vol te houden en ook nog eens sociaal bezig te zijn? Dan is Bootcamp iets voor jou!

Bij Nijmegen Bootcamp train je in groepsverband je hele lichaam en werk je bovendien aan je conditie – en dat alles in de buitenlucht. Alle oefeningen uit deze zomerspecial komen voorbij. Daarnaast leer je nog meer oefeningen kennen en blijf je met regelmaat bewegen. Nijmegen Bootcamp is fun, sport en resultaat. Plezier staat voorop en samen werk je toe naar een mooier, strakker lijf. Interesse? Bezoek dan http://www.nijmegenbootcamp.nl.

Volgende week: hoe krijg ik een strakkere buik?







Tags : afvallen nijmegen, dieet nijmegen, recepten nijmegen, personal training nijmegen, Afvallen, dieet, workout, Gugelot Personal Training

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd