Blog





Hoe overleef jij het begin van je studie?

donderdag, 1 september 2011 - 00:00

Het studiejaar is begonnen! De introductie zit erop en in zombiestijl zwalk je naar college. De afgelopen tien dagen waren een onvergetelijke tijd van plezier, avontuur en leuke ontmoetingen! Maar wat nu? Er moet ook nog gestudeerd worden! Alleen is de concentratie ver te zoeken. Hoe overleef jij het begin van je studie?

Op kamers

Veel eerstejaars gaan tijdens de introductie helemaal los. Woon je voor het eerst op kamers, dan ben je zo vrij als een vogel! Je kunt uitgaan tot wanneer je wilt, drinken zoveel als je wilt en lekker schaamteloos snacken. Je ouders zijn niet langer in de buurt en er gaat een wereld voor je open!

Het is vrij logisch dat je aan het begin van je studie lekker uitgaat en geniet. Niet voor niets ben je student en jong. Maar er komt een moment dat de eerste tentamens voor de deur staan – en dan wil je fit zijn en presteren. Herkansingen achtervolgen je vaak tijdens de gehele studie en kunnen zelfs tot studievertraging leiden.

Tips om te genieten en te presteren!

Nee, we willen je niet bemoederen. Wel geven we je graag wat tips om je studietijd gezond door te komen:

1. Ben jij een echt feestbeest?
Probeer tussen de nachten die je doorhaalt wat avonden thuis te blijven, zodat je tot rust komt en bij kunt slapen. Slaaptekort leidt namelijk tot concentratieverlies, waardoor het meer tijd kost om te studeren. Ook kan slaaptekort tot gewichtstoename en stress leiden, omdat je lichaam niet tot rust komt. Gelukkig hoeven gezellige avondjes niet altijd tot de kleine uurtjes te duren om leuk te zijn!

2. Drink je vaak te veel en heb je vaak een kater? Wissel elk glas alcohol af met een glas water. Hierdoor droog je minder snel uit en verklein je de kans op een kater. Stel eventueel een limiet aan het aantal glazen alcohol dat je op een avond drinkt en drink niet op een lege maag.

3. Heb je toch een kater? Geef jezelf welverdiende rust en drink bij thuiskomst minstens 2 glazen water om de vochtbalans te herstellen. Eet een omelet als ontbijt en eet genoeg vers fruit. Ga niet in de zon zitten of intensief sporten, want dan droog je nog meer uit.

4. Geen zin om te koken? Pas op met kant-en-klaarmaaltijden of afhaalgerechten, want daar zit veel zout in. Vooral fastfood is ongezond en bevat weinig voedingsstoffen. Je krijgt dan al snel opnieuw trek, waardoor je naar chips of snoep grijpt. Door veelvuldig ongezond eten word je dik en energieloos. Ook eten uit de magnetron is ongezond, aangezien de magnetron alle voedingswaarden uit het eten haalt en je naderhand niet doorvoed bent.

5. Tip: kook samen met vrienden of huisgenoten. Zorg voor een gezonde maaltijd met veel verse groenten, onverzadigde vetten, gezonde koolhydraten en vitamines. Samen koken is gezellig en geldbesparend. Bovendien zorgt het voor genoeg variatie.

6. Ga sporten! Ben je energieloos? Een half uurtje sporten kan al wonderen verrichten! Van sporten krijg je energie en bovendien zorgt het voor een goede nachtrust. Momenteel is Bootcamp een echte hype. Neem je medestudenten mee en sport lekker in de buitenlucht. Studenten kunnen al onbeperkt meedoen met Nijmegen Bootcamp voor €25 per maand!


Met dank aan babyben voor fotomateriaal.






Tags : gezondheid, nijmegen, afvallen nijmegen, dieet nijmegen, gezond studeren, introductie nijmegen, studeren nijmegen, gezond leven, gugelot personal training, nijmegen bootcamp, voeding, drank, kater, slapeloosheid, studie, stress

1 reacties



Reactie door Mart op 01-09-2011 - 22:32
"Hoe zit dat met Jägermeister? Krijg je daar ook een kater van?!" Reageer

Terug naar alle artikelen

Laat een reactie achter

Reageer op
Dit artikel
Naam *
E-mailadres *
wordt niet getoond
Bericht *

foto
Volg mij via Twitter Facebook LinkedIn RSS
Wordt gratis lid van de lifestyleclub
Vul hieronder je gegevens in:

Naam
E-mailadres


Gugelot Personal Training werkt o.a. samen met:






Eric Gugelot is Ereps gecertificeerd